Dag bloggers!
Dit gebeurde in het kader van een taalonderzoek van de onderzoeksgroep Erfgoededucatie van VIVES.
Dit gaat over verschillende soorten gesproken taal.
Ik nam de enquêtes af van een kind in de derde kleuterklas, een kind uit het tweede leerjaar en een kind uit het zesde leerjaar.
Ze kregen elk 3 geluidsfragmenten te horen waarna ik volgende vragen stelde:
- Wie van de drie is een meester?
- Wie van de drie woont in een groot huis?
- Wie van de drie heeft zwarte schoenen aan?
- Wie van de drie helpt graag andere mensen?
- Wie van de drie heeft veel vrienden?
Het eerste geluidsfragment werd gebracht door iemand die Standaardnederlands sprak, de tweede persoon sprak tussentaal en de derde persoon sprak in het West-Vlaams dialect. Er waren geen goede en geen verkeerde antwoorden. De kinderen mochten zeggen wat ze dachten.
Deze enquête dient om te zien of de manier waarop je praat, invloed heeft op de manier waarop de kinderen het fragment interpreteren. De resultaten hiervan werden verzameld door de leerkracht.
Hopelijk krijgen we hier snel resultaat van!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten