vrijdag 13 december 2013

Enkele interessante websites

Hieronder vindt u enkele interessante websites die me al veel hielpen:

- Alice is ook eerstejaarsstudente kleuteronderwijs, die ook op mijn werkplek staat. Dit is haar blog: http://aliceindekleuterklas.blogspot.be/
- Op Pinterest vind ik veel inspiratie voor werkjes in de kleuterklas: http://www.pinterest.com/
- Het blog van juf Anke: http://www.jufanke.nl/kleuterlesidee.html

Misschien zijn jullie hier ook iets mee.
Liefs,
Bieke

Enkele taalzorgkwesties

Ik was niet altijd zeker over hoe iets geschreven werd, ik zocht deze moeilijkheden op:

Is het Zwarte Piet, zwarte piet of Zwarte piet ? 
Ik vond hierbij de volgende informatie: Als Zwarte Piet verwijst naar 'de knecht van Sinterklaas', is het een eigennaam. We schrijven Zwarte Piet dan met hoofdletters, net als bijvoorbeeld Sinterklaas.
Bron:  http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/953/

Interesant, interessant of interressant?
Ik vond hierbij de volgende informatie: Interessant wordt geschreven met een dubbele S. Een veelvoorkomende fout is dat interessant met een enkele S wordt geschreven of er wordt een E weggelaten. De schrijffouten bij interessant liggen voornamelijk aan de uitspraak van het woord. Op deze manier wordt er makkelijk een letter overgeslagen bij het schrijven van het woord.
Bron: http://www.hoeschrijfje.com/hoe-schrijf-je-interessant/

westvlaams, West-vlaams of West-Vlaams?
Bij mijn bericht over de taalenquêtes was ik niet zeker of het 'westvlaams', 'West-vlaams' of 'West-Vlaams' was. Ik zocht dit op en kwam uit op de volgende informatie: "Het West-Vlaams is het dialect of de streektaal die globaal gesproken wordt in de provincie West-Vlaanderen."
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/West-Vlaams

standaard nederlands, Standaard nederlands of Standaardnederlands?
Ik vond hierbij de volgende informatie: De variant van het Nederlands die vroeger Algemeen Beschaafd Nederlands (ABN) werd genoemd, wordt als één woord geschreven, met hoofdletter: Standaardnederlands. Taalnamen krijgen in het algemeen een hoofdletter.
Bron: https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/standaardnederlands-standaard-nederlands

Schrijf je een schoolvak met een hoofdletter?
Algemeen bekende en veelvoorkomende schoolvakken en studierichtingen worden met kleine letters geschreven. Een uitzondering zijn talen en andere woorden die van zichzelf al een hoofdletter hebben. 
Bron: https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/opleidingen-en-vakken-met-hoofdletter-geneeskunde-geneeskunde

Taalattitudes bij kinderen

Dag bloggers!

Voor het vak taalvaardigheden kregen we de opdracht van bij enkele kinderen een enquête afnemen.
Dit gebeurde in het kader van een taalonderzoek van de onderzoeksgroep Erfgoededucatie van VIVES.
Dit gaat over verschillende soorten gesproken taal. 
Ik nam de enquêtes af van een kind in de derde kleuterklas, een kind uit het tweede leerjaar en een kind uit het zesde leerjaar.

Ze kregen elk 3 geluidsfragmenten te horen waarna ik volgende vragen stelde:
- Wie van de drie is een meester?
- Wie van de drie woont in een groot huis?
- Wie van de drie heeft zwarte schoenen aan?
- Wie van de drie helpt graag andere mensen?
- Wie van de drie heeft veel vrienden?

Het eerste geluidsfragment werd gebracht door iemand die Standaardnederlands sprak, de tweede persoon sprak tussentaal en de derde persoon sprak in het West-Vlaams dialect. Er waren geen goede en geen verkeerde antwoorden. De kinderen mochten zeggen wat ze dachten.
Dit werd ondersteund door volgende foto:





Deze enquête dient om te zien of de manier waarop je praat, invloed heeft op de manier waarop de kinderen het fragment interpreteren. De resultaten hiervan werden verzameld door de leerkracht.

Hopelijk krijgen we hier snel resultaat van!

zondag 8 december 2013

Muzische koffer

Voor ons vak beeld kregen we de opdracht om een koffer te schilderen aan de hand van een prentenboek naar keuze. Dit is mijn resultaat, waar ik toch wel heel trots op ben:

Dit is de voorkant van mijn koffer.

Dit is de achterkant van mijn koffer.


Doedag: 28 november 2013

In dit bericht vertel ik jullie wat we in mijn tweede doedag deden:

Voor het onthaal kreeg elk kind een pakje, verpakt in een verschillend kleur. In het midden van de kring lag een platform, waarin de 4 kleuren terugkwamen. De kinderen kregen de opdracht om hun pakje op het juiste kleur op het platform te leggen. Dit lukte heel goed, ze zouden Zwarte Piet hier zeker mee kunnen helpen, hoor!
Na het onthaal was het tijd voor beweging bij juf Karlijn.

Dit is het boekje dat ik gebruikte.



Na de speeltijd deed ik een tweede keer het verhaal 'Pien is Sinterklaas.' We zagen dinsdag hoe Pien zich verkleedde als Sinterklaas. Vandaag had ik er een activiteit bij gevonden. Ik had het figuur Pien uit het boek geplastificeerd en de kinderen konden telkens Pien iets aandeed van kledij, dit ook bij het figuurtje kleven met velcro. Op deze manier herhaalden we alle kledij eens van Sinterklaas, dit ging al heel goed!







Als de kinderen na de middag terug in de klas kwamen, was er een middagonthaal, hierin mochten de kindjes over het dak lopen om daarna een chocoladecentje in het schoentje te leggen.
Bij beeld werkten de 6 kinderen verder aan hun masker van Sinterklaas. De mijter was dinsdag afgewerkt en vandaag maakten we een grote baard met watten, net als die van Sinterklaas!
De mijter en baard hing ik aan een kartonnen bordje waarbij het midden uitgesneden was. Hieraan deed ik een rekkertje en klaar was hun masker! Dit was een supermooi resultaat, ik heb er jammer genoeg geen foto's van.
Na de speeltijd werkten we nog eens met het liedje 'Wie komt er alle jaren.' Dit werd de kindjes dinsdag aangeleerd door middel van voorwerpen. Vandaag waren we meer bezig met het ritme, hierbij gebruikten we de ritmestokjes. Ik vond dit fantastisch om te doen en de kinderen waren heel enthousiast!
Ze kenden het liedje ook beter dan verwacht, wat me toch wel een goed gevoel gaf.

Op het einde van de dag werden de chocoladecentjes die ze in de schoen hadden gelegd uitgedeeld, wat was dat lekker, zeg!

Veel liefs,
Juf Bieke

Doedag: 26 november 2013

Op 26 en 28 november kreeg ik de kans om een hele dag voor de klas te staan.
Hierbij was het thema de Sint en Zwarte Piet.


In dit bericht overloop ik wat we deden op mijn eerste doedag.

Dinsdag 26 november 2013:
Tijdens het onthaal mochten de kinderen pakjes in de schoorsteen proberen gooien, net als Zwarte Piet!
Dit deden de kleuters heel goed, hoor!
Daarna vertelde ik een verhaal over Pien. 'Pien is Sinterklaas.' Daarin verkleedt Pien zich in Sinterklaas en wordt haar beertje Zwarte Piet. De kinderen waren geboeid door mijn verhaal en mochten zich daarna ook zelf verkleden als Sinterklaas en Zwarte Piet, dit vonden ze natuurlijk heel leuk!
Na de speeltijd was het tijd voor beweging bij juf Karlijn.

Na de middag deed ik een middagonthaal, ik vertelde een artikel over de dag dat Sinterklaas en Zwarte Piet hun intrede deden in ons land. Daarna mochten de kindjes om de beurt iets vertellen over Sinterklaas en Zwarte Piet.
Bij beeld maakten 6 kindjes elk individueel het eerste deel van hun masker.
Ze stempelden de mijter en mochten een kruis schilderen, die we er dan op plakten.

Na de speeltijd stond er een kartonnen doos in het midden van de kring.
Er hing een brief aan van Zwarte Piet en in de doos zaten allerlei spulletjes om de kinderen een liedje aan te leren. Hierbij kwam een bezoekende docent langs om te kijken hoe mijn muzikaal moment verliep.
De kinderen waren enthousiast en het was een hele leuke les. Ik had niet echt het gevoel dat de kinderen mijn liedje kenden tegen het einde van het moment maar ze hadden er zeker van genoten en deden enthousiast mee met de bewegingen.

Het was een hele spannende en leuke dag!

Liefs,
Juf Bieke